تحقیقات قرآنی

در باب حروف مقطعه قرآنی

تحقیقات قرآنی

در باب حروف مقطعه قرآنی

نظریه ای درباره حروف مقطعه قرآن ، قبلا در صفحه reza.azadeh.googlepages.com ارائه شده بود برای راحتی دوستان عزیز در دسترسی به مطالب، در این دامین نیز قرار داده شده است. ضمنا در خصوص موضوع مورد اشاره مجموعه نظرات دیگری را نیز گردآوری کرده ایم.

با تشکر
رضا آزاده قره باغ

حروف مقطعه

جمعه, ۹ مرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۲۸ ب.ظ

یکی از موارد بحث درباره ی حروف مقطعه است ؛ در ابتدای 29 سوره از سوره های فرآن ، یک یا چند حرف از حروف الفبا وجود دارد ، که مجموعاً 78 حرف است که با حذف موارد تکراری ، 14 حرف می شود ( یعنی نصف حروف الفبای عربی که 28 حرف است ) ، این حروف را (( حروف مقطعه )) می گویند که اسرار بزرگی را در بر دارند . حروف مقطّعه در کتابت ، سرهم و به صورت یک کلمه نوشته می شوند ، ولی هنگامی خواندن ، جدا از هم خوانده مش وند ؛ به این صورت که هر حرفی با اسم عربی خود خوانده می شود ؛ مانند : (( المص )) که این گونه خوانده می شود : (( الف ، لام ، میم ، صاد )).

این حروف چهارده گانه عبارتند از : ا ، ح ، ر ، س ، ص ، ط ، ع ، ق ، ک ، ل ، م ، ن ، ه ، ی . بدرالدین زرکشی از ترکیب این حروف جمله (( نصٌ حکیم قاطع له سر )) و فیض کاشانی جمله (( صراطُ علیِّ حقٌ نُمسِکُهُ )) را ساخته اند .

نظریه های مختلف درباره ی حروف مقطعه

سخنان بسیاری درباره ی حروف مقطعه گفته شده و آراء و نظریات گوناگونی ارائه شده است . شاید بیش از بیست نظریه در این باره وجود داشته باشد ؛ ولی زیر بنای اساسی این گفته ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد :

1 – حروف مقطعه از متشابهات قرآن می باشد که هرگز قابل حلّ نبوده و از جمله مجهولات مطلق است و راه فهمیدن آن ، کاملا بر مردم بسته است . اهل کلام این باور را نکوهش کرده اند و جهل مطلق را به گونه ای که حتی پیامبر صلوة الله علیه و آله و دیگر اولیاء الهی از آن بی خبر باشند ، در هیچ جای قرآن نپذیرفته اند ؛ زیرا چگونه ممکن است در کتابی – با وصف (( مبین : آشکار)) آراسته شده – چیزی یافت شود که کاملا پنهان و مخفی باشد ؟

2 – حروف مقطعه ، رموزی هستند میان خدا و رسول که جز اولیای مقرّب الهی کسی به آن راه ندارد .

سوره واقعه آیه 79 :



لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ



که آن ( لوح نوشته ) را لمس نکند جز فرشتگان پاکیزه شده ( از کدورت تجسم و معاصی ) ، و خطوط این قرآن را لمس نکند جز پاکان از حدث ، و معارف آن را نداند جز پاکیزگان از رذایل اخلاقی ، و حقایق عرفانی آن را درک ننماید جز پاکان از تعلّق دل به غیر معبود.



ارباب ذوق گفته اند : (( سخن گفتن با رمز و اشاره ، شیوه ی احباب است که در راه و روش دوستی به کار برند . حبیب را برآن آگاه و رقیب را از آن بیگانه می دارند )).

سید رضی الدین ابن طاووس (ره)(متوفی 664) از کتاب حقائق التفسیر نوشته ی ابو عبدالرحمان محمد بن الحسین سُلمی ( متوفی 412 ) روایتی از امام جعفر بن محمد صادق علیه السلتم آورده ، که فرموده است : (( الم ، رمز و اشاره ای است میان خدا و حبیب او محمد صلوة الله علیه و آله ؛ خواسته تاکسی جز او بر آن آگاه نگردد . آن را به صورت حروف در آورده تا آن رموز را از چشم اغیار دور نگاه دارد و تنها بر دوست ، روشن و ظاهر سازد )) .

ابن بابویه ، ابوجعفر صدوق ، ( متوفی 381 ) گوید : (( سبب دیگر در وجود حروف مقطعه در برخی سوره ها آن است که شناخت آنها ویژه ی اهل بیت عصمت و طهارت است تا به وسیله ی آنها دلیلها اقامه کنند و معجزات به دست آنان ظاهر شود و اگر شناخت آن برای همه میّسر بود ، هر آینه بر خلاف حکمت و موجب فساد در تدبیر شمرده می شد )).

بیشتر اهل نظر بر همین راه رفته اند و حروف مقطعه را رمز و اشارتی می دانند که جز اولیای مقرب ، کسی را بدان راه نیست ، در میان عرب نیز چنین شیوه ای وجود داشته که با رمز و اشاره سخن می گفتند .

3 – حروف مقطّعه چیزی جز خاصیت آوایی در بر ندارند ، نه رمز و اشاره اند و نه معنایی دارند . حکمت آوردن این حروف در اوایل بعضی سوره ها از محدوده ی الفاظ و اصوات تجاوز نمی کند .

برخی گفته اند : از آن جهت نصف حروف الفبا را آورده تا به عرب بگوید : اگر راست می گویید که این کلام بشر است و از همین حروف ترکیب یافته ، پس شما نصف حروف دیگر را بیفزایید و سخنی این چنین بیاورید .

برخی گفته اند هنگام تلاوت قرآن در آن روزگار ، اوای این حروف موجب جلب توجه حاضرین بوده تا به قرآن گوش فرا دهند ؛ زیرا معاندین پیوسته در صدد ایجاد سر و صدا بودند تا نوای قرآن به گوش رهگذران عرب نرسد :

سوره فصلت آیه 26 :



وَ قالَ الَّذینَ کَفَرُوا لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ



و کسانی که کفر ورزیدند گفتند: به این قرآن گوش فرا مدهید و ( وقت خوانده شدن آن ) سخنان لغو و باطل در آن افکنید ، تا شاید پیروز شوید.



برخی آن را سوگند گرفته اند و گفته اند خداوند همچون تین ، زیتون ، شهر مکه و غیره ... به این حروف سوگند خورده است و سوگند خوردن به حروف ، بدین سبب است که اصل کلام در تمامی زبانها بر پایه ی حروف است .

علامه طباطبایی در تفسیر سوره ی شوری درباره ی این حروف فرموده است : (( با تدبر در سوره هایی که با حروف مقطّعه آغاز شده در می یابیم که این سوره ها از حیث محتوا مشابه یکدیگرند و سیاق آنها یکنواخت است . لذا ممکن است حدس زده شود که میان این حروف و محتوای سوره های مربوط رابطه ای وجود دارد ، مثلا سوره ی اعراف که با (( المص )) آغاز شده ، شاید جامع بین محتوای سوره های ((الم )) و سوره ی ((ص )) باشد . سوره ی رعد که با ((المر)) آغاز شده ، شاید جامع محتوای سوره های ((الم )) و سوره ((ص)) باشد . همچنین سوره ی رعد که مصدّر به ((المر)) گشته شاید جامع بین محتوای سوره های ((الر )) باشد و ... ؛ لذا چنین استفاده می شود که این حروف ، رموز و اشاره هایی باشند میان خدا و رسول – که از دید ما پنهان است – و بیش از این نحو ارتباط ، چیزی از آن نمی دانیم . باشد که دیگران بیشتر و بهتر از آن دریابند . شاید به همین معنا اشارت باشد آنجا که مولا امیر المومنین علیه السلام فرموده : (( هرکتاب گزیده ای دارد و گزیده ی این کتاب ( قرآن ) حروف الفبایی است که در آغاز سوره ها واقع شده است )) .

نظریه ی مختار درباره ی این حروف همان اشارات رمزی است ؛ یعنی این حروف مشتمل بر اسراری است میان خدا و رسول صلوة الله علیه و آله بوده و امنای وحی بر آن آگاهند و اگر امکان داشت دیگران از آن آکاهی یابند ، از آغاز به صورت رمز در نمی آمد . آری ، امکان دارد آثار و فوایدی بر آن حروف مترتب باشد ، از قبیل نظر علامه طباطبایی (ره ) که اخیراً به آن اشاره شده . شاید این برداشتها نمودی باشد از آنچه در این حروف نهفته است . هر چه باشد این حروف از موارد معجزه آسای قرآن به شمار می آیند و اسرار بزرگی را برای همیشه در بر خواهند داشت . باشد تا دیگران در آینده ، فواید ارزنده تری از آن دریابند .





منبع : علوم قرآنی(آیت الله معرفت)

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۹
رضا آزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی