تحقیقات قرآنی

در باب حروف مقطعه قرآنی

تحقیقات قرآنی

در باب حروف مقطعه قرآنی

نظریه ای درباره حروف مقطعه قرآن ، قبلا در صفحه reza.azadeh.googlepages.com ارائه شده بود برای راحتی دوستان عزیز در دسترسی به مطالب، در این دامین نیز قرار داده شده است. ضمنا در خصوص موضوع مورد اشاره مجموعه نظرات دیگری را نیز گردآوری کرده ایم.

با تشکر
رضا آزاده قره باغ

روش فلسفی ابن سینا در تفسیر حروف مقطعه قرآن

يكشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۱۹ ب.ظ

چکیده
همواره تفسیر و فهم معانی حروف مقطعه قرآن از مهمترین مسائل تفسیری به شمار رفته است. ابنسینا به عنوان یک فیلسوف مسلمان در تفسیر آیات از روش فلسفی و مبانی حکمت خود که بیش‏تر جنبه نوافلاطونی دارد، بهره می‏گیرد. او در رساله النیروزیه که به تفسیر حروف مقطعه اختصاص دارد، ابتدا به بیان مبانی حکمت خود مانند نظریه صدور و پیدایش نظریه صدور و پیدایش موجودات از واجب الوجود، میپردازد و سپس سعی می‏کند تا با استفاده از نظریه حروف ابجد، حروف مقطعه قرآنی را بر این مبانی تطبیق و تفسیر کند. از نظر وی هر یک از حروف مقطعه که معادل حروف ابجد در نظر گرفته میشوند، به صورت فردی یا در حال ترکیب با حروف دیگر، بر اساس قوانین خاصی که ابن‏سینا ارایه می‏دهد، با موجودات خاصی متناظر خواهند بود.

نویسندگان
1 سید احمد حسینی   استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 ابراهیم مسلم پور   کارشناس ارشد فلسفه و کلام


کلیدواژگان
حروف مقطعه؛ حروف ابجد؛ تفسیر فلسفی؛ نظریه صدور؛ ابن‌سینا؛ رساله النیروزیه

 اصل مقاله (5632 K) دریافت

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۱
رضا آزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی